door Pim Kuhbauch

Bij het meten van de prestaties van de website van onze klanten controleren wij altijd de bounce rate. De bounce rate van een website is het percentage bezoekers dat op de homepagina komt, maar niet andere pagina’s bekijkt. In dit blog leg ik uit in welke mate een hoge bounce rate slecht is en of het altijd slecht is. Tevens geef ik een paar tips voor het verbeteren van bounce rate.

Verbeteren van bounce rate

Bij het analyseren van de bounce rate van een website is het niet alleen het percentage aflezen in Google Analytics en daar een uitspraak overdoen. Uiteraard is een erg hoog percentage niet wenselijk, maar het een gemiddelde voor heel de website.

Het prettige van Google Analytics is dat je ook per pagina/zoekopdracht/apparaat kan zien wat de bounce rate is. Als iemand zoekt naar de voordelen van Google+ en direct op dit blog terecht komt en verder niet leest krijg je wel een hogere bounce rate, terwijl je de bezoeker wel van de juiste informatie voorziet.

Daarom is het van belang de achterliggende gedachte in de gaten te houden. Zijn er zoekopdrachten die wel specifiek voor het bedrijf zijn, maar toch een hoge bounce rate hebben moeten er zaken verbeterd worden.

Stel u draait een AdWords campagne voor een bepaald zoekwoord en de homepagina waar bezoekers op terecht komen heeft een bounce rate van 80% is dat geen goed teken. Bezoekers moeten een goeie eerste indruk krijgen dat ze op de juiste website terecht zijn gekomen. Bij een bounce percentage van 40% of minder is er een goede indicatie dat je de juiste doelgroep bereikt.

Verbeteren van bounce rate

Voor het verbeteren van bounce rate is het verstandig om te kijken waar de grootste problemen liggen. Vooral relevante zoekopdrachten zouden als eerste aangepakt moeten worden. Het uiteindelijke doel hiervan is het verhogen van de conversie op de website. In een volgend blog zal ik wat zaken op een rijtje zetten om de conversie van websites te verhogen. Nu kijken we vooral welke prioriteiten je stelt als je kijkt naar bounce rate.

Bekijk via welke links bezoekers de website binnenkomen. Zitten er erg relevante links tussen maar is er alsnog een hoge bounce rate kan de landingspagina worden aangepast. Een andere optie is het aanpassen van de backlink naar een andere pagina. Op die manier worden bezoekers beter ingelicht over de content op de website. Een goede optie is om meer call to action plekken op de website te implementeren.

Controleer de laadtijden van webpagina’s. Geduld en internet is een combinatie die goed werkt. Alleen al te lang laden van 1 pagina is genoeg voor een bezoeker om nooit meer terug te keren. Hoe goed de inhoud van de website ook mag zijn.

Met het steeds grotere gebruik van mobiele apparaten kan er soms ook een groot verschil zitten tussen de ervaring van een desktop en een mobiele website. Is de bounce rate voor dezelfde pagina erg groot moet er gekeken worden welk apparaat achter loopt. Bekijk en vergelijk elke pagina op elk apparaat. Alleen de website als mobile friendly hebben is soms niet genoeg voor een juiste ervaring voor een bezoeker.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter