door Pim Kuhbauch

Als SEO’er krijg ik vaak de vraag hoelang het duurt voordat mijn website vindbaar is. Nu is vindbaar al een vrij breed begrip, maar mensen willen vooral weten wanneer andere mensen op hun website terecht komen. In de snelle wereld van het internet is er helaas geen tijdmachine of strategie om binnen een week op 1 te staan in Google.

Waarom duurt SEO zo lang?

Omdat je op deze vraag nooit echt positief kan antwoorden, is het handig om deze vraag wat te ontleden om te kijken waarom het ‘lang’ duurt.

Concurrenten hebben een voorsprong

Allereerst is het duidelijk dat het goed vindbaar zijn afhankelijk van je concurrenten. Nieuwe klanten die een website willen hebben moet begrijpen dat er websites zijn met dezelfde onderwerpen waar al vele uren aan is gewerkt. Dit moet je op de één of andere manier in gaan halen.

Tenzij al je concurrenten op SEO gebied er niks van bakken, kost het wat tijd om je belangrijkste concurrenten te analyseren en kijken op welk gebied je ze het beste kan inhalen. Zomaar beginnen aan een SEO traject is ook niet optimaal, je moet wel weten hoe je erbij staat vergeleken je concurrenten.

Website moet autoriteit krijgen

Één van de belangrijkste onderdelen om goed vindbaar te worden is linkbuilden. Een gemiddelde website van je concurrenten heeft al snel tussen de 10 en 100 links, deze zijn vaak hetzelfde en zijn makkelijk binnen te halen.

Voor de betere en uniekere links is er wat meer onderzoek nodig en kost meer tijd om binnen te halen. Daarna is het nog wachten totdat Google deze waardes aan je website doorgeeft. Al met al is het op het snelle internet af en toe ouderwets traag.

Google wantrouwt snelheid!

Nu kan je natuurlijk zoveel mogelijk links in een korte tijd proberen te halen om snel te stijgen. Google is helaas vrij streng en kijkt of je niet aan het spammen bent. Een interessant artikel wat viral gaat en veel wordt gedeeld is natuurlijk een succesvol concept. Je link op honderden websites plaatsten in een week tijd wordt weer minder gewaardeerd. Consistent links aanvullen wordt zelfs geprefereerd.

Bij Blue Leopard geven we om deze reden ook SEO trajecten van niet meer dan 20 uur, om overschot aan linkbuilding te voorkomen.

SEO is een lange termijn product

SEO is voor elke website noodzakelijk. Door de regels en veranderende wereld van het internet is het van belang om continu er mee bezig te zijn. Alles goed instellen en een paar maanden later is kijken hoe alles gaat zal je nooit verder helpen.

Uiteindelijk ben je binnen SEO overgeleverd aan de grillen van de zoekmachines, zij bepalen de regels en de snelheid. Aan mij als SEO’er zo goed mogelijk de regels bij te houden en continu voor de klant bezig te zijn.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.