door Pim Kuhbauch

In dit blog van enkele weken terug heb ik de impact van de nieuwe Google lay-out uitgelegd. Deze aanpassingen hebben op zowel SEA en SEO een grote impact. Vooral door de verplaatsing en uitbreiding van de locaties waar advertenties verschijnen is het belangrijk om te kijken of SEA of SEO niet de overhand krijgt.

De impact van de veranderingen valt vooral erg op bij mobiele zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld op ‘auto huren’ krijg je onderstaande resultaten te zien. Alleen betaalde advertenties nemen het scherm in.

Waarom SEA en SEO samen moet werken

Onderzoek bevindingen.

Omdat het bovenaan staan in Google natuurlijk het beste vooruitzicht geeft is het niet zomaar aangenomen dat alleen maar SEA het beste is. Omdat we graag al het verkeer in beeld willen hebben vallen er nog steeds veel zaken op.

In een recent onderzoek van Google blijkt dat het zoekverkeer naar het eerste organische zoekwoord nog altijd 73% meer verkeer oplevert dan de eerste 2 betaalde advertenties samen. Hoewel er de laatste jaren wel een stijging is voor het betaalde zoekverkeer, vooral op mobiele telefoons. Mensen blijken toch nog vooral langs de betaalde advertenties te scrollen. Tevens gaf het onderzoek aan dat je meer verkeer krijgt door zowel SEA en SEO te gebruiken voor je website. Beide zijn nog steeds noodzakelijk en doen ook geen afbreuk aan elkaar.

Enkele andere interessante bevindingen van het onderzoek waren:

  • Gebruikers klikken meer op de top 4 van de organische zoekresultaten op mobiele apparaten dan bij een desktop.
  • SEO voor mobiel kan veel meer platformen optimaliseren voor zoekresultaten. Gebruik deze strategie voor website met veel mobiele bezoekers.
  • Mobiel SEO werkt! Zaken als een mobiel vriendelijke website kunnen het verkeer al verdubbelen.

De veranderingen in de layout van Google zijn nog niet zo oud, dus onderzoeken zoals deze zullen steeds meer uitkomen. Dit zijn dan ook aspecten die altijd meegenomen worden binnen de SEA en SEO strategie.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter