door Pim Kuhbauch

Als SEO’er uitleggen dat SEO nuttig is voor klanten komt natuurlijk over alsof ik daar zelf wat bij te winnen heb. Dat klopt helemaal! Nu is het niet zo interessant om te vertellen wat ik daar allemaal bij win, maar waarom de klant kan meegenieten van mijn winst.

Het is tegenwoordig niet meer dan logisch om als e-commerce bedrijf een goede website te hebben. Er wordt vaak veel aandacht en geld besteed aan een website die er van top tot teen perfect uit ziet. Helaas is dit voor een klein gezelschap alleen een leuke website om naar te kijken, de grote meerderheid weet niet eens dat de website bestaat. Met 3 simpele redenen is makkelijk uit te leggen waarom SEO noodzakelijk is.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO is van (digitaal) levensbelang om klanten te helpen jou te vinden.

Een e-commerce website starten zonder SEO is hetzelfde als gokken, je verliest altijd, terwijl je hoopt dat je wellicht toch wat kan winnen. Uit elk analytics onderzoek van succesvolle e-commerce bedrijven is het overgrote deel van het verkeer afkomstig uit organisch zoekverkeer. Zij brengen dus het meeste geld op en is toevallig het aspect waar SEO verantwoordelijk voor is.

Belangrijk om te begrijpen is dat hoe beter jij het doet, het altijd ten koste gaat van je concurrenten. Zolang je niks aan SEO doet geef je je concurrenten alle tijd en ruimte om jouw potentiële klanten te bereiken, dit is natuurlijk onacceptabel. De potentie die je laat liggen is gewoon zonde om het niet te doen, dat je daarbij je concurrenten een stap voor bent is natuurlijk een leuke bijkomstigheid.

SEO zorgt met een kleine investering met een hoge ROI.

Een veel voorkomende manier om mensen te bereiken is via advertenties. Dit kan op allerlei manier: TV, radio, internet. Kijken we naar het internet is het nadeel natuurlijk dat het geld kost. Zit je in een markt met hoge concurrentie betaal je je al snel scheel aan een hoge cost per click ratio. Het mooie aan organisch zoekverkeer is dat het allemaal gratis binnenkomt. Geen advertenties, geen cost per click. Helaas moet uw SEO’er ook af een toe eten, dus er zijn wel indirect kosten aan verbonden.

Het is natuurlijk nooit een zaak van of of. Een goed SEO traject is prima te combineren met al uw andere marketing activiteiten. De potentie die er te behalen is vergeleken de kosten is alleen te groot om SEO links te laten liggen.

SEO zorgt voor een lange termijn product.

Met SEO probeer je niet alleen bezoekers naar de website te krijgen. Je creëert ook waarde aan het bedrijf en vooral de website. Deze waarde gaat niet opeens weg als je stopt met SEO en blijft op lange termijn nog steeds van waarde. Te lang er meer stoppen zorgt zoals bij alles uiteindelijk wel weer voor een daling.

Met SEO ontwikkel je de website iedere maand weer en wordt het alleen maar sterker. Vergeleken met andere manieren van marketing, start je nooit meer op 0. Het daarom de beste basis om te hebben waar je je andere online marketing zaken op kan bouwen. Social Media advertenties, Adwords, alles leidt weer terug naar je waarde die door SEO aan de website is opgebouwt.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter