door Pim Kuhbauch

In het blog van vorige week heb ik 5 essentiële SEO trends aangegeven voor 2016. Ik heb daar tevens melding gemaakt van de mogelijkheid van een Google Penalty. In dit blog leg ik uit wanneer je dit kunt krijgen en hoe dit is te voorkomen.

google penalty

Google Penalty

Google gebruikt het woord penalty om aan te geven dat je ‘straf’ krijgt van Google. Net zoals bij voetbal wordt er bij een overtreding een penalty gegeven. Zo moet je het ook zien binnen SEO. Het verschil is dat Google alleen een penalty tegen kan geven. Hoe ziet een straf van Google er precies uit en wat zijn de belangrijkste zaken om dit te voorkomen?

Wat is nu precies een Google Penalty?

Google beoordeelt een website op allerlei aspecten: aantal links, social media engagement, snelheid, relevantie etc. Dit wordt samengevoegd om een ranking te berekenen voor een website. Dit is uiteindelijk de indicatie hoe hoog een website in de zoekresultaten komt te staan. Een Google Penalty is het lager plaatsen van de website binnen de zoekresultaten.

Bij grove fouten of ‘cheaten’ kan het zelfs voorkomen dat je pagina helemaal niet meer getoond wordt binnen de zoekresultaten. Hoe groot de Penalty is hangt dus af van de mate van de overtreding. Het is daarom belangrijk om snel te handelen mocht er een melding binnen komen van een overtreding.

Veel voorkomende fouten die een penalty veroorzaken zijn slechte kwaliteit backlinks. Dit zijn obscure en onrelevante websites die naar uw website verwijzen. Duplicate content op uw website of het spammen van het zoekwoord in je content. Niet voor niets is het advies van Google om je teksten voor bezoekers te schrijven en niet voor een zoekmachine.

Het voorkomen van een Google Penalty.

Google gebruikt speciale richtlijnen om na te gaan of er Penalty uitgedeeld moet worden. Voor de inhoud/design, technische aspecten en de kwaliteit van de website zijn er onderdelen waar aan voldaan moet worden.

Bij de richtlijnen voor het ontwerp en de inhoud gaat het vooral over de structuur en content dat op de website staat. Denk hierbij aan een goede indeling van de URL’s en een goeie hiërarchie binnen een menu. De content op de website moet relevant zijn en belangrijke zoekwoorden moeten op meerdere pagina’s met elkaar in verband staan.

Op technisch gebied gaat het vooral of er geen fouten op uw website te vinden zijn. Een link naar een pagina dat niet bestaat, een hele trage laadtijd en het laten indexeren van alle pagina’s zijn slechts een paar onderdelen die meer worden genomen.

De kwaliteits richtlijn gaat vooral over de relevantie van de website voor gebruikers. Zijn de teksten ‘normaal’ en niet overdreven volgestopt met zoekwoorden? Is het unieke en waardevolle content waar bezoekers wat aan hebben? Google zelf ook een specifieke pagina ingericht om deze zaken te belichten.

Wilt u meer weten over Google Penaltys of wilt u weten of uw website hier last van heeft? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter