door Sabra Issa

Simpel toch? Een website voor op je mobiele telefoon. Maar waarom heeft niet elk bedrijf dan een mobiele website? In Nederland is het gebruik van mobiel internet de afgelopen 5 jaar bijna verviervoudigd.

Mobiel internet in Nederland

De cijfers maken duidelijk dat het hoog tijd is om als bedrijf in te spelen op deze markt. Maar wat houdt een mobiele website nou in? En heeft jouw bedrijf daar baat bij?

Een mobiele website komt in twee varianten: een aparte mobiele website of een responsive website. In dit blog alleen de basis gaan uitleggen van een mobiele website. Volgende week kun je meer lezen over het verschil tussen een mobiele website vs. een responsive website.

Ok…maar wat is het nou precies?

Het doel van een mobiele website is om uw bestaande website, geschikt te maken voor een mobiel apparaat. Iedereen met een mobiel weet hoe vervelend het is om door een normale website te moeten navigeren op een klein scherm. Links zijn niet aan te klikken, en een gewone website verbruikt vaak te veel van de databundel. De volgende punten zijn belangrijk bij het maken van een mobiele website:

  • Ruime navigatie: mobiele navigatie is makkelijk met de vinger te bedienen.
  • Grotere tekst: tekst dient goed leesbaar te zijn op een klein scherm.
  • Ruimte tussen links: niks is vervelender dan op een link willen klikken, en dan de link eronder aan te raken.
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen: Voor minder dataverbruiker en snellere laadtijd.
  • Geoptimaliseerde content: Een direct call knop is een goed voorbeeld. Mobiele bezoekers kunnen zo meteen telefonisch contact opnemen via de website.

Wat is een mobiele website?

Wanneer zie je de mobiele versie?

Websites zijn best slim. Ze kunnen bijvoorbeeld ‘zien’ met welk apparaat de website bezocht wordt. Als dat een mobiele telefoon is, laadt het de mobiele versie van de website. Een stapje verder is een versie laden op basis van de schermresolutie van het apparaat. Dat heet een responsive website, waar ik volgende week het een en ander over ga uitleggen.

Waarom heb ik een mobiele website nodig?

Of misschien vraag je je wel af; heb ik eigenlijk wel een mobiele website nodig? Misschien geeft Google Analytics wel aan dat er weinig mobiele bezoekers op je website zijn. Ik ga nu een beetje eigenwijs doen en zeggen wat waarschijnlijk elke webdesigner je zou vertellen: in 2015 zou iedereen een mobiele website moeten hebben.

De reden dat een website weinig mobiele bezoekers heeft, kan namelijk veroorzaakt worden door de afwezigheid van een mobiele variant. De kip of het ei dus. Zeker nu Google haar nieuwe mobiele algoritme heeft geintroduceert, heeft het niet hebben van een mobiele website invloed op je zoekresultaten.

Wat een gedoe zeg, en nu?

Heb je al een bestaande website? Dan kan deze omgezet worden in een mobiele versie. Dat hoeft echt niet allemaal in een keer; je kunt er ook voor kiezen om eerst de belangrijkste onderdelen te optimaliseren. Voor een webshop is het bijvoorbeeld veel belangrijker dat de bezoeker goed kan navigeren en afrekenen. En voor een schilder zijn contactgegevens en een routebeschrijving weer prioriteit.

Als je nog geen website hebt, maar er wel een wilt laten maken, geeft dan duidelijk bij je ontwikkelaar aan dat je een mobielvriendelijke website wilt. Dat bespaart je later weer kosten.

Door middel van de QuickScan kan Pim heel snel zien waar jouw website verbeterd kan worden. De QuickScan is helemaal gratis en vrijblijvend.

Is jouw website klaar voor Google? Lees er meer over en vraag onze vrijblijvende QuickScan aan.

Een reactie op “Wat is een mobiele website?

  1. Pingback: De gevolgen van Mobilegeddon | Blue Leopard

Laat een reactie achter