door Sabra Issa

Ik zat net lekker een aantal blogs te typen over van allerlei dingen die met conversie te maken hebben, toen ik ergens wilde linken naar het blog “wat is conversie nou precies?”. Na wat zoekacties hier en daar bleek…dat ik die nog niet geschreven had. :/

Nu zijn er bakken aan blogs geschreven over dit onderwerp, waarvan het grootste deel waarschijnlijk beter zijn dan die van mij. Maar ik kan moeilijk tegen onze klanten blijven zeggen “het gaat er om hoe jouw bedrijf er tegen aan kijkt!” als ik dat zelf ook niet in de praktijk breng.

Het blijft soms lastig; bloggen over een onderwerp wat al zo breed is uitgemeten. Over een onderwerp wat voor mij heel logisch is, maar niet altijd overtuigend overkomt. Want hoewel er genoeg bedrijven zijn die conversie boven alles zetten, zijn er ook mensen die er nog hun twijfels bij hebben.

Dus, genoeg gezwets.

Wat is online conversie precies en waarom wil je daar je geld aan uit geven?

Online conversie is simpel: Jouw website krijgt een bezoeker. Je wil dat die bezoeker wat doet. Doet ie dat wel, dan is dat conversie. Doet ie dat niet, dan is dat geen conversie. Op basis van het welles/nietes bereken je het percentage. Echt, meer dan dat is het niet. Maar hier is toch nog een leuk plaatje van het bovenstaande.

Wat is online conversie?

Een conversiepercentage van 25% komt zelden voor maar ik had geen zin om honderd poppetjes te tekenen. Bij een gemiddelde webshop is een percentage van 1 a 2% al heel goed. Maar een simpele rekensom laat ook zien dat je dan gemiddeld 5000 tot 10.000 bezoekers per maand moet hebben, om 100 verkopen per maand te behalen.

Een stabiel en geschikt bezoekersaantal is duidelijk het startpunt voor een conversieverbetering.

Er zijn weinig bronnen waar je gemiddelde conversieratios kunt vinden, maar Frank Tjin A Ton schreef een goed blog over de gemiddelde Nederlandse benchmark voor webshops.

Soorten online conversie

De bekendste vorm van conversie is de aankoop. Die is bekend omdat webwinkels ooit de eerste waren die serieus over dat soort dingen moesten gaan nadenken want zonder aankopen geen webshop. Talloze onderzoeken zijn er gedaan naar het gedrag van de online winkelende doelgroep. Maar daar vertel ik in een volgend blog meer over. Aankopen is zeker niet de enige manier van converteren. Je kunt ook:

  • Je bezoeker om contactgegevens vragen
  • Je bezoeker contact met jou laten opnemen
  • Je bezoeker iets laten delen op social media
  • Je bezoeker terug laten komen op een pagina
  • Je bezoeker laten inschrijven op een nieuwsbrief
  • Je bezoeker gebruik laten maken van een app/online dienst

Al deze handelingen kunnen – afhankelijk van je doel – bijdragen aan de groei van je klantenbestand. Ik zeg ‘doel’ en ik hoor jou denken ‘ja leuk, maar hoe moet ik als bakker/schilder/accountant/kralenwebshop-eigenaar m’n geld verdienen met nieuwsbrieven en terugkerende bezoekers?!’.

De waarde van gegevens is voor veel bedrijven binnen het midden -en kleinbedrijf niet altijd duidelijk. Daarom ga ik daar (heel flauw!) volgende week een mooi blog over schrijven. Over hoe je wel kan zorgen dat je binnen je uitgebluste branche, je doelgroep kan betrekken. Hoe je zorgt dat ze je nieuwsbrief openen, hun email adres achterlaten en je updates liken. En hoe je daar vervolgens omzet mee kan draaien.

Als je dat graag wil