door Pim Kuhbauch

Nadat de nulmeting is afgerond en het Analytics account is ingesteld gaat het traject verder met de website optimalisatie van de klant. Dit aspect heet ook wel onsite optimaliseren omdat er directe aanpassingen worden gedaan aan het functioneren van het bedrijf. Dit is binnen het SEO traject 1 van de meest belangrijke aspecten om de website zo goed mogelijk gevonden te laten worden.

Waarom is website optimalisatie belangrijk?

Voor het optimaliseren van een website kijken we naar veel verschillende aspecten. Voor het SEO traject bekijken vooral zaken die direct op de website veranderd kunnen worden. Dit is zowel visueel direct te zien (URL’s, content), als meer het technische aspect. Het uiteindelijke doel is om de website zo optimaal mogelijk door Google te laten analyseren. Zo wordt de website zo hoog mogelijk ingeschaald ten opzicht van concurrenten.

Het technische aspect van het SEO traject is natuurlijk noodzakelijk voor zoekmachines. Toch zit er ook een gebruiksvriendelijkheid aspect aan. Er zijn veel zaken die meer optimaal kunnen om bezoekers op de website een betere ervaring te geven. Denk hierbij aan de snelheid van de website, duidelijke links, foutmeldingen.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

Als u een QuickScan heeft laten uitvoeren door Blue Leopard heeft u al suggesties gekregen welke optimalisatie punten voor uw website handig zijn. In het SEO traject van Blue Leopard hebben we een lijst van 20 punten die geoptimaliseerd wordt voor de website. Deze lijst is ook te vinden in de klanten map, zodat zij ook kunnen in zien welke verbetering er plaats vinden.

In de lijst van 20 punten wordt er ook gekeken naar de huidige status per onderdeel. Zo wordt er een prioriteitenlijst aangemaakt wat het eerste behandeld moet worden. Dit heeft vaak te maken met foutmeldingen op een website en andere zaken waar bezoeker direct te maken mee hebben. Ook zijn er onderdelen die al redelijk geoptimaliseerd zijn, die alleen gecontroleerd worden. Op deze manier wordt er duidelijk stap voor stap gewerkt en wordt er geen aspect overgeslagen. Dit zorgt uiteindelijk voor een beter functionerende website die beter in Google gevonden wordt.

Wat wordt er geoptimaliseerd?

We werken met een lijst van 20 verschillende aspecten die we nalopen. Nu zit daar veel technische uitleg bij, wat niet zo interessant is om stap voor stap uit te leggen. Wel is er duidelijk aan te geven welke onderwerpen worden behandeld voor het optimaliseren.

  • Inhoud
  • Gebruikerservaring
  • Technisch
  • Communicatie

Voor de inhoud kijken we vooral naar de huidige website en de teksten die er op staan. Hier kan vaak veel aan gedaan worden. Vooral het verbeteren en relevant maken van de teksten, interne links in de tekst zetten en het overzichtelijk maken is noodzakelijk.

De gebruikerservaring is vooral van belang voor de bezoekers van de website. Zijn er pagina’s die het niet doen, staat alles op de juist plek. Allemaal zaken die voor een bezoeker erg belangrijk zijn als ze op de website van de klant komen.

Het technische aspect van de optimalisatie gaat voor over het makkelijk vindbaar maken. Hiermee worden bijvoorbeeld bestanden toegevoegd of aangepast, links geplaatst en website omschrijvingen. Dit is vooral van belang om beter gevonden te worden door Google. De website wordt beter doorgenomen en ingeschaald.

De communicatie gaat vooral over welke teksten, koppen en URL’s er gebruikt worden op de website. Dit is zowel van belang voor gebruiksvriendelijkheid en het beter vindbaar maken voor Google. Door handige aanpassingen te doen worden beide zaken direct aangepast en de website geoptimaliseerd.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.