door Pim Kuhbauch

Het gebruik van Google veranderd elk jaar meer naar specifieke zoektermen en doelgroepen. Een zoekwoord zegt steeds meer over de doelgroep die er naar zoekt dan het specifieke onderwerp van het zoekwoord zelf. Dit zorgt ervoor dat Google steeds betere zoekresultaten wilt weergeven voor de gebruiker. Voor SEO betekent dit dat je steeds meer opzoek moet gaan naar de doelgroep achter de zoekwoorden.

Voorheen was het voor website veel makkelijker om per zoekwoord een pagina in te richten, waarbij er niet specifiek gekeken wordt naar de inhoud. Omdat bezoeker te vaak niet relevante websites tegenkwamen heeft Google de voorwaarden veranderd wanneer een website hoog in de zoekresultaten komt. Zoekwoorden moet in een bepaalde context geplaatst worden met relevantie informatie. Een deel van deze informatie is de doelgroep waarop een website zich richt.

Doel van het zoekwoord

Uit zoekwoorden kan vaak snel de intentie gevonden worden. Ook is redelijk goed in te schatten wat de doelgroep is van de bezoeker. Om voor deze bezoekers relevant te zijn is het verstandig om een website voor verschillende doelgroepen in te stellen. Een website dat zowel abonnementen aanbiedt en verlengt weet direct dat er in ieder geval 2 doelgroepen zijn: Bestaande klanten en mogelijke klanten.

Om deze doelgroepen goed te kunnen bereiken is het voor de website noodzakelijk om voor beide de juiste content op te stellen. Zo komen bezoekers direct op de juiste landingspagina die voor hun geschikt is. Als een zoekdracht ‘telefoonabonnement verlengen’ naar een landingspagina leidt die vooral nieuwe abonnementen aanbiedt, zorgt dat voor een veel lagere conversie.

Zo heeft elk zoekwoord een bepaalde intentie en doelgroep waar goed over nagedacht moet worden. Voor het uitvoeren van het zoekwoorden onderzoek is het dus niet alleen een kwestie van de juiste onderwerpen zoeken en je daar op richten. Een website dient door middel van een goede content strategie goed ingericht te worden om de juiste zoekwoorden duidelijk te communiceren.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter