door Pim Kuhbauch

Het zoekwoorden onderzoek is de basis van het SEO traject en bepaald in grote mate welke aanpassingen gedaan moeten worden. Ook wordt een direct een goed beeld geschapen van de potentie die er ligt voor de klant. In het vorige blog heb ik al aangegeven dat er met de klant goed contact is. Zo wordt het zoekwoorden onderzoek op de beste manier uitgevoerd.

zoekwoorden onderzoek van blue leopard

Waarom is een zoekwoorden onderzoek handig voor uw bedrijf?

De reden voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is tweedelig. Ten eerste willen we een goede indicatie geven van de potentie die er ligt voor het bedrijf: op welke zoekwoorden wordt er veel gezocht en hoe relevant zijn deze zoekwoorden voor het bedrijf. Ten tweede kunnen we aangeven hoe de website er uit komt te zien met de veranderingen. Zo krijgt de klant een goed beeld wat voor informatie er op de website komt te staan.

Hoe vinden we relevante zoekwoorden voor uw bedrijf?

Het zoekwoorden onderzoek is er voor gemaakt om relevante zoekwoorden en hun zoekvolume in kaart te brengen. Tijdens de intake worden al veel zaken besproken die meegenomen worden in het onderzoek. Op deze manier krijg je een zo breed mogelijk onderzoek en is er weinig kans dat er nog zaken worden vergeten of overgeslagen.

Via een onderzoek tool van Google worden de relevante zoekwoorden onderzocht. Deze tool geeft daarna nog extra suggesties die mogelijk ook relevant zijn. Naast het contact met de klant controleren we ook de concurrenten van de klant. Dit om nog mogelijke aspecten te vinden die wellicht niet besproken zijn. Op deze manier wordt het onderzoek op volledig mogelijk uitgevoerd.

Wat staat er allemaal in een zoekwoorden onderzoek?

Het zoekwoorden onderzoek wat uiteindelijk met de klant besproken wordt bestaat uit 4 onderdelen.

Zoekwoorden onderzoek bij Blue Leopard

De longlist bestaat uit alle gevonden zoekwoorden die mogelijk relevant zijn voor de klant. Deze zoekwoorden krijgen de volgende eigenschappen met zich mee om een duidelijk onderscheid te maken:

  • Competitie
  • Volume
  • Score

De score geeft de beste indicatie van de waarde van het zoekwoord. De meest waardevolle zoekwoorden worden in een lijst opgesteld die later besproken worden met de klant. De lijst die daarna besproken wordt is de shortlist.

In de shortlist staat een overzicht van de meest relevantie zoekwoorden die zijn uitgekozen. Deze lijst is doorgenomen met de klant om de meest optimale lijst te hebben en vormt de basis van de volgende stappen in het onderzoek. Ook de website wordt hierop gebaseerd.

De descriptions is een overzicht hoe de zoekwoorden in de website komen te staan. Welke URL´s ze mee krijgen en hoe ze omschreven worden in Google. Dit technische aspect zorgt ervoor dat de klant direct een goed beeld krijgt van hoe de website er uit komt te zien. Voor het stukje duidelijkheid is daarin erg belangrijk.

Het laatste aspect van het onderzoek is de website structuur. Dit geeft aan hoe de website menu eruit komt te zien en welke pagina’s hier bij horen. Dit geeft de klant een goed beeld van de structuur van de website en wat voor informatie er minimaal op komt te staan. Door deze visualisatie is het voor beide kanten duidelijk wat het eindproduct gaat worden.

Het bespreken van het zoekwoorden onderzoek wordt behandeld in mijn volgende blog: het controle moment van het zoekwoorden onderzoek.

Pim is SEO specialist bij Blue Leopard. Hij zorgt maandelijks voor verbetering op het gebied van ranking, linkbuilding en de vindbaarheid van onze klanten. Daarnaast schrijft hij wekelijks een blog over zijn specialisme.

Laat een reactie achter